Ειδικές μορφές τουρισμού-Θεματικός τουρισμός

Οι ειδικές μορφές τουρισμού χαρακτηρίζονται από την ύπαρξη ενός πρωταρχικού κινήτρου, που προσδιορίζει μια ομάδα προϊόντων αλλά και συνδυασμό αυτών που αναπτύσσονται ταχύτατα (Κοκκώσης,Τσάρτας και Γκρίμπα,2011).

Μερικές από τις κυριότερες ειδικές μορφές τουρισμού είναι:

  • Κοινωνικός τουρισμός
  • Τουρισμός υγείας /ιαματικός τουρισμός
  • Εκπαιδευτικός τουρισμός
  • Θρησκευτικός τουρισμός
  • Συνεδριακός τουρισμός
  • Εκθεσιακός τουρισμός
  • Τουρισμός κινήτρων
  • Επαγγελματικός τουρισμός
  • Θεματικός τουρισμός
  • Αστικός τουρισμός
  • Αθλητικός τουρισμός

Με βάση τις νέες διαμορφούμενες συνθήκες, η τουριστική αγορά αλλάζει και προσαρμόζεται στα σύγχρονα δεδομένα. Επειδή όμως το τουριστικό προϊόν δεν είναι σε καμιά περίπτωση ομογενές και ενιαίο, η αγορά διαχωρίζεται σε επιμέρους τομείς, ο καθένας από τους οποίους διακρίνεται για διαφορετικά χαρακτηριστικά. Η τουριστική αγορά τμηματοποιείται, διαφοροποιείται ως προς τα χαρακτηριστικά της, επηρεάζοντας τόσο τη ζήτηση όσο και την προσφορά (Moutinho L., 2000). Ανάλογα με τα κίνητρα που οδηγούν στην πραγματοποίηση ταξιδιών γίνεται και η τμηματοποίηση της αγοράς: για παράδειγμα, το επαγγελματικό ταξίδι το οποίο με τη σειρά του τμηματοποιείται σε επιμέρους (π.χ. συνέδρια, εκθέσεις κ.λπ.), το περιηγητικό ταξίδι, το ταξίδι αναψυχής, το ταξίδι για θρησκευτικούς και προσκυνηματικούς λόγους, οι αθλητικές δραστηριότητες, το ταξίδι για λόγους υγείας.

Οι δυνατότητες για δραστηριότητες αναψυχής είναι πολλές και ως εκ τούτου ένα ταξίδι διακοπών δεν έχει πλέον τη μορφή που είχε τις προηγούμενες δεκαετίες αλλά προσφέρεται για το συνδυασμό επιμέρους προτιμήσεων και επιλογών. Γι' αυτό και οι έρευνες που σχετίζονται με την τουριστική ανάπτυξη προσπαθούν να διακρίνουν τις νέες τάσεις και τα κίνητρα τα οποία καταγράφονται για τους σύγχρονους τουρίστες καταναλωτές.

Οι σύγχρονοι επισκέπτες-τουρίστες πλέον δεν ΄΄αγοράζουν μαζικά και στερεότυπα΄΄ τουριστικά προϊόντα αλλά ΄΄αγοράζουντην προσδοκία΄΄ μιας εμπειρίας ειδικής τουριστικής μορφής. Από την πλευρά της τουριστικής παραγωγής, είτε σε μακροοικονομικό επίπεδο (φορείς και διοίκηση ενός τουριστικού προορισμού), είτε σε μικροοικονομικό επίπεδο (τουριστικές επιχειρήσεις), το κρίσιμο ζήτημα είναι η διαμόρφωση της προσφοράς μιας επιθυμητής από τον καταναλωτή εμπειρίας με χαρακτηριστικά υψηλής ποιότητας και καλής εξυπηρέτησης (Σιγάλα και Χρήστου, 2014).

Προϋπόθεση ανάπτυξης των ειδικών μορφών:

Η γεωγραφική περιοχή που εκδηλώνεται ο τουρισμός πρέπει να εξασφαλίζει την διατήρησή του, προστατεύοντας, στην προκειμένη περίπτωση που εξετάζεται, τους φυσικούς πόρους του περιβάλλοντος, στην ύπαρξη των τουριστικών επιχειρήσεων που παρέχουν ειδικές υπηρεσίες για τις ειδικές μορφές που υποστηρίζονται από τον προορισμό, την θετική παρέμβαση του κράτους, δίνοντας οικονομικά και κοινωνικά κίνητρα στους ντόπιους κατοίκους (αναβάθμιση υπηρεσιών, επενδύσεις, τουριστική εκπαίδευση/επιμόρφωση) και όπως υποστηρίζει ο Ανδριώτης (2007) για να ευδοκιμήσει μια τέτοιου είδους τουριστική μορφή, απαιτείται η ΄΄έγκριση΄΄ και η αποδοχή από την τοπική κοινωνία.

Ο Θεματικός τουρισμός-ειδικές μορφές τουρισμού δίνει έμφαση στα ειδικά ενδιαφέροντα προσφερουν με τρόπο ελκυστικό το τουριστικό προϊόν και αποτελεί το κίνητρο της περαιτέρω ανάπτυξης της περιοχής. Και αυτό διότι εμπλέκονται παραγωγικοί και τουριστικοί φορείς των οποίων η προσφορά των υπηρεσιών τους δύναται να συμβάλλουν στη μείωση της ανεργίας, στη συγκράτηση του πληθυσμού στην ύπαιθρο και στη βελτίωση του κοινωνικο-οικονομικού επιπέδου της τοπικής κοινωνίας που θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της επισκεψιμότητας στην εν λόγω περιοχή μέσω καινοτόμων μεθόδων.

Ο στόχος είναι η προσφορά αυτής της ανάπτυξης των συγκεκριμένων μορφών της περιοχής και του τουριστικού προορισμού. Η υλοποίηση της ανάπτυξης του θεματικού τουρισμού-ειδικών τουριστικών μορφών περνάει από τα εξής στάδια:

  • Από έρευνα και καταγραφή των συγκριτικών σημείων της περιοχής.
  • Από την έμφαση στους σκοπούς της ανάπτυξης της συγκεκριμένης μορφής.
  • Κατόπιν καθορίζονται τα αναπτυξιακά πλαίσια και οι κατάλληλες στρατηγικές που θα εφαρμοστούν
  • Και στο τέλος ολοκληρώνεται με την ανάληψη από έναν εξειδικευμένο φορέα η υλοποίηση, διαχείριση και έλεγχος της τουριστικής υπεραξίας, προσφέροντας την αποκόμιση της βέλτιστης εμπειρίας του επισκέπτη. 

.

Μίλτα Μαρκοπούλου - Tourism Manager
Διατηρούνται όλα τα δικαιώματα 2020
Υλοποιήθηκε από τη Webnode Cookies
Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε