Αθλητικός τουρισμός (Μελέτη περίπτωσης)
Αθλητικός Τουρισμός
Στις μέρες μας, ο αθλητισμός και ο τουρισμός λειτουργούν και οφείλουν να λειτουργούν αλληλένδετα, αποτελώντας ταυτόχρονα δύο μεγάλους κοινωνικούς θεσμούς και δύο κερδοφόρες βιομηχανίες που αποφέρουν μεγάλα κέρδη». Ο σημαντικότερος λόγος που οδήγησε στην ραγδαία ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού, είναι η συνεχής δημοσιότητα των μεγάλων αθλητικών γεγονότων.
Ο Αθλητικός τουρισμός, περιλαμβάνει τον τουρισμό άθλησης και άσκησης, τον τουρισμό αθλητικών γεγονότων και τον πολιτιστικό-αθλητικό τουρισμό. Το μάρκετινγκ του αθλητικού τουρισμού αποσκοπεί στο σχεδιασμό υπηρεσιών οι οποίες θα παρέχονται στους ενδιαφερόμενους της αθλητικής τουριστικής αγοράς. Οι υπηρεσίες αυτές δεν είναι μόνο το επιλεγμένο μέρος αγώνων αλλά και η τιμή, η ασφάλεια, η παροχή βοήθειας και άλλα χαρακτηριστικά στοιχεία που επηρεάζουν την αθλητική τουριστική υπηρεσία (Γκιόσος, Παπαδημητρίου και Συναδινός, 2000).
Οι υπηρεσίες αθλητικού τουρισμού, ισοδυναμούν με πρωτόγνωρες εμπειρίες με το φυσικό περιβάλλον καθώς και με ευκαιρίες για διαπροσωπική επικοινωνία, βελτίωση ποιότητας ζωής και φυσικά θέαση μοναδικών αθλητικών θεαμάτων.
Οφέλη από την διοργάνωση των μεγάλων αθλητικών γεγονότων
Ο αθλητικός τουρισμός αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι του τουρισμού, διότι δημιουργεί αύξηση εσόδων, θέσεις εργασίας και ευκαιρίες τουριστικής εξέλιξης του τόπου, καθώς μέσω των αθλητικών υποδομών και των αθλητικών γεγονότων χτίζεται η ΄΄εικόνα΄΄, το ΄΄brand name΄΄ ενός τουριστικού προορισμού. Είναι γεγονός ότι οι μεγάλες αθλητικές εκδηλώσεις θεωρούνται πλέον ένα καθοριστικό σημείο για την τουριστική ανάπτυξη κάθε χώρας. Η επιλογή της πόλης/χώρας εξαρτάται κυρίως από τους οικονομικούς πόρους και τη γενικότερη κουλτούρα της τοπικής κοινωνίας.
Η επιλογή της πόλης που θα καταφέρει να δημιουργήσει τις ευνοϊκές αυτές συνθήκες βασίζεται σε μια σειρά αυστηρών κριτηρίων που θέτει κάθε φορά ο διεθνής οργανισμός στην προσπάθεια επίτευξης του καταλληλότερου περιβάλλοντος (Westerbeek, Smith, Turner, Emery, Green & Leeuwen, 2006).
Η κάθε πόλη/χώρα έχει τους δικούς της λόγους για τους οποίους επιδιώκει έντονα να φιλοξενήσει αθλητικές εκδηλώσεις. Όμως τα οικονομικά οφέλη, δίνοντας νέα ώθηση στο εμπόριο και τις επενδύσεις, βρίσκονται στην κορυφή της λίστας.
Οι λόγοι για τους οποίους πολλές χώρες επιδιώκουν έντονα να αναλάβουν τη διοργάνωση μεγάλων αθλητικών γεγονότων είναι ότι μέσα από την υψηλή προβολή τους από τα ΜΜΕ προωθείται η περιοχή ως τουριστικός προορισμός και ενισχύεται η ΄΄εικόνα΄΄ της τοπικής κοινωνίας. Έτσι, αυξάνεται η αναγνωσιμότητα με απώτερο σκοπό την κερδοφορία του τουριστικού προορισμού βραχυχρόνια αλλά και μακροχρόνια. Από την άλλη, πρέπει να φροντιστεί να μην παρουσιαστεί το φαινόμενο της μαζικότητας και ο υπερτουρισμός της περιοχής και σαφέστατα να μην επιβαρυνθεί σε καμία περίπτωση το φυσικό αλλά και το δομημένο περιβάλλον, κατά την διάρκεια των αθλητικών γεγονότων. Σε γενικές γραμμές, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι μεγάλες αθλητικές εκδηλώσεις προάγουν τον τουρισμό, αλλά το κέρδος ποικίλλει ανάλογα με τον τύπο του μεγάλου γεγονότος, τις συμμετέχοντες χώρες και με το εάν η εκδήλωση πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου ή όχι.
Μέσα στο κοινωνικό περιβάλλον, εντάσσεται και η παροχή ασφάλειας των συμμετεχόντων διαφυλάσσοντας τις αρχές του αθλητισμού που είναι η ειρήνη, η ευγενής άμιλλα και το συναδελφικό ήθος. Μέσα από απαιτητικές μελέτες όλων των σχετικών με τον αθλητισμό και τον τουρισμό επιστημονικών ειδικοτήτων προκύπτουν πρότυπα αναβαθμισμένης τεχνογνωσίας που συνδέουν το παρόν με τη μελλοντική τουριστική εξέλιξη αυτού του τόπου και των γειτονικών χωρών.
Οι γενικές επιπτώσεις είναι κυρίως ευεργετικές, όσον αφορά στην εξειδίκευση του εργατικού δυναμικού (στα ΜΜΕ, στην πληροφορική, στις επιχειρήσεις κ.ά), στην απασχόληση -ιδίως στον τουριστικό τομέα-, στις επενδύσεις και φυσικά στον πολεοδομικό-αρχιτεκτονικό τομέα, καθώς επέρχονται μεγάλες αναβαθμίσεις και βελτιώσεις υποδομών και ανωδομών.
Οι νέες εγκαταστάσεις παραμένουν και μετά την εκδήλωση του μεγάλου αθλητικού γεγονότος και λειτουργούν ως ΄΄πλατφόρμα΄΄ μελλοντικών δραστηριοτήτων που μπορούν να δημιουργήσουν επιθυμητούς τουριστικούς προορισμούς. Μεγιστοποιώντας τη χρήση των αθλητικών εγκαταστάσεων για περαιτέρω άθληση του κοινού, αυξάνεται η κοινωνικότητα και αμβλύνονται κατά κάποιο τρόπο οι κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες, όπως είναι οι μονόπλευρες υπερεπενδύσεις-η αύξηση στην υπεραξία της γης, τα άνισα ανθρώπινα δικαιώματα, ο ρατσισμός κ.ά.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την περαιτέρω ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού είναι οι συνεργασίες τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα.
Καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι ο αθλητικός τουρισμός ως ένα οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό φαινόμενο, καθώς δημιουργείται από την αλληλεπίδραση της δραστηριότητας του προορισμού και των επισκεπτών, θεωρείται η μετεξέλιξη του αθλητισμού και του τουρισμού, καθώς ο αθλητισμός και ο τουρισμός αποτελούν δύο από τους σημαντικότερους οικονομικούς παράγοντες των διεθνών προορισμών.
Οργάνωση αθλητικών γεγονότων στην Πάτρα
Από το 1997-2000 ξεκίνησαν το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ρυθμικής Γυμναστικής, το διεθνές ΄΄Meeting΄΄ Ύψους, τα ΤΟΦΑΛΕΙΑ διεθνή στίβου και γενικότερα Πανελλήνιοι Αγώνες Στίβου.
Επίσης πραγματοποιήθηκαν Πανελλήνιοι Αγώνες Καταδύσεων (2018).
Κατά την διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων η Πάτρα ανέλαβε την φιλοξενία ενός Ολυμπιακού Ομίλου Ποδοσφαίρου (2004) καθώς και τον τελικό Αγώνα Κυπέλου Ελλάδας (2005).
Επίσης έχουν διεξαχθεί Αγώνες Basket΄΄AllStarGame΄΄ (2018) και Εθνικής Ομάδας Basket (2020).
Ακόμη πραγματοποιήθηκαν δύο (1997&2006) Πανελλήνιες Αθλητικές Πανεπιστημιάδες.
Ένα μεγάλο πρόσφατο αθλητικό γεγονός που πρέπει να δοθεί έμφαση είναι η άριστη διοργάνωση των Μεσογειακών Παράκτιων Αγώνων «ΠΑΤΡΑ 2019».
Πηγές:
https://www.ego-gymnastics.gr/%CF%81%CF%85%CE%B8%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE/
https://gym.upatras.gr/node/199/node/129
https://www.pelop.gr/?page=article&DocID=543444&srv=130
https://www.sport24.gr/Basket/ElladaBasket/A1Basket/to-programma-toy-all-star-game-toy-esake.5063828.html
https://www.sport24.gr/Basket/ElladaBasket/EthnikiBasket/ethnikh-andrwn-etoimh-gia-ta-prokrimatika-toy-eurobasket-2021.5684907.html
https://www.segas.gr/index.php/news/12-general
https://www.segas.gr/index.php
https://www.mbgpatras2019.gr/
Εικόνες:
https://www.mbgpatras2019.gr/?section=2847&language=el_GR
https://www.patrasevents.gr/article/436313-40-eikones-apo-tous-paraktious-agones-tis-patras#photo_gallery/35