Οι Ψηφιακές τάσεις σε σχέση με τις τουριστικές επιχειρήσεις
Οι νέες τεχνολογίες έχουν επηρεάσει τον τρόπο διεξαγωγής των εργασιών στον τουριστικό κλάδο, δημιουργώντας μεγάλες ανάγκες εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού στη χρήση ειδικού λογισμικού αλλά και στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στις υπηρεσίες της κάθε τουριστικής επιχείρησης (Λαλούμης, 2015).
Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης αποτελούν το βαρόμετρο των εργαλείων για την ανάλυση της συμπεριφοράς των τουριστών και αυτό αποτελεί επιβεβαίωση ότι αυξάνονται οι αγορές που βασίζονται σε εμπειρίες άλλων καταναλωτών. Οι τουρίστες πρέπει να γνωρίζουν ότι η πηγή από την οποία αντλούν πληροφόρηση είναι αξιόπιστη σε συνδυασμό με τις κριτικές των χρηστών. Το αποτέλεσμα είναι να μειώνεται η αβεβαιότητα και να δημιουργείται μία προσδοκία επισκεψιμότητας για την επιχείρηση (Βασιλείου, 2019).
Το τουριστικό σύστημα στους κύριους του άξονες βασίζεται στην πληροφόρηση και τις τεχνολογίες επικοινωνίας για να προωθήσει δραστηριότητες, πωλήσεις και να χτίσει σχέσεις μεταξύ των πελατών και των επιχειρήσεων. Όταν ο τουρίστας είναι έτοιμος να πάρει την τελική απόφαση για την επιλογή του, η πιο σημαντική πληροφορία έρχεται από την online επιρροή του brand, το λεγόμενο Electronic Word of mouth (eWOM), (Poster, 2004). Κατά τους Cooper, ShepherdandWestlake (1994) οι σημερινές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η τουριστική βιομηχανία, θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικότερα μέσω καλά εκπαιδευμένου και καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού, πάνω στις νέες τεχνολογίες του κλάδου για πιο ολοκληρωμένη τουριστική προβολή αλλά και για μία βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.
Μέσω των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, σχετικά με τις τιμές και τουριστικές υπηρεσίες, παρέχεται η δυνατότητα στην προσφορά και στη ζήτηση του τουριστικού προϊόντος ώστε να παραβλεφθούν οι μεσάζοντες (διεθνή συστήματα κρατήσεων, τουριστικά γραφεία, tour operators). Η στοχευμένη χρήση τους από τις τουριστικές επιχειρήσεις επιφέρει όχι μόνο αύξηση πελατών/τουριστών αλλά και αύξηση αξιοπιστίας και κύρους.
Το διαδίκτυο έχει εξελιχθεί σε μια πλατφόρμα που δελεάζει τους τουρίστες να γίνουν οι ίδιοι ΄΄το μέσο΄΄ για την ανταλλαγή πληροφοριών και για την αξιολόγηση των τουριστικών υπηρεσιών/ συνεργασιών.
Μία από τις προκλήσεις που αναδύονται από τη συνεχώς αυξανόμενη τουριστική αγορά είναι η αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών και τάσεων για τη δημιουργία νέων και ελκυστικών τουριστικών προϊόντων.
Αμέσως παρακάτω παραθέτονται ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα:
Τα e-sports, αποτελούν μια σύγχρονη τεχνολογική τάση που έχει τη δυναμική για τη δημιουργία νέων τουριστικών προϊόντων και προορισμών. Eίναι ένα παράδειγμα «μοντέρνων» αγώνων με τεράστια απήχηση στις ηλικίες 15 με 30, που εν γένει δημιουργούν μια νέα μορφή αθλητικού τουρισμού, αυτή του ψηφιακού αθλητικού τουρισμού (e-sports tourism), (Νίκας, 2019).
Διαδραστικές υπηρεσίες επαγγελματικής συμβουλευτικής, στον τομέα του τουρισμού, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, παρέχει το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ Ε-Counseling. Μέσω αυτής της πλατφόρμας θα μπορούν οι απασχολούμενοι να έχουν πρόσβαση στον τουριστικό τομέα σε εργαλεία διαμοιρασμού εγγράφων, αρχείων, σημειώσεων, πλάνων εκπαίδευσης και ενεργειών συμβουλευτικής, καθώς επίσης και σε εργαλεία στοχοθέτησης και παρακολούθησης προόδου (Γκίτση, 2019).
Αξιόλογη είναι και η δράση «Grow Greek Tourism Online», που αποτελεί πρωτοβουλία της Google και πρόκειται για πρωτοβουλία ενίσχυσης του τοπικού τουρισμού, η οποία υλοποιείται από το 2015 και έχει επιτύχει σημαντικά αποτελέσματα έως σήμερα. Αφορά στη δωρεάν παροχή συμβουλευτικών και εκπαιδευτικών σεμιναρίων σχετικά με ψηφιακές δεξιότητες και απευθύνεται σε τοπικές τουριστικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις και επαγγελματίες του τουρισμού. Το πρόγραμμα αυτό, βοηθά τις τουριστικές επιχειρήσεις να ενισχύσουν την παρουσία τους στο διαδίκτυο και να προβάλλουν αποτελεσματικά τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που προσφέρουν» (Αchaianews, 2018).
Τ ο υ ρ ι σ τ ι κ ό Σ υ ν έ δ ρ ι ο
΄΄7th Digital EMEA conference & Expo 2019΄΄
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο υφυπουργός Τουρισμού κ. Κονσόλας στο συνέδριο 7thDigital EMEA conference & Expo 2019, σχετικά με τις αλλαγές που επιφέρουν οι νέες τεχνολογίες και η ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας στον τουρισμό ανέφερε ότι: «Πάνω από το 50% των κρατήσεων γίνεται μέσω διαδικτύου, ενώ η μεγάλη πλειοψηφία αντλεί πληροφορίες για τουριστικούς προορισμούς ή για ταξιδιωτικές εμπειρίες μέσα από αυτό». Το νέο μοντέλο τουριστικής εκπαίδευσης πρέπει να προσφέρει σύγχρονες ειδικότητες, να συνδεθεί με την αγορά και τις ανάγκες της ψηφιακής οικονομίας. Η προσπάθεια αυτή αντανακλά και στη δημιουργία των νέων θέσεων απασχόλησης του μέλλοντος. Χαρακτηριστικά τόνισε ότι: «Η προσαρμογή του τουρισμού μας στην ψηφιακή εποχή είναι μονόδρομος».
Έπειτα ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Βασιλικός τόνισε ότι, «Ο κλάδος του τουρισμού πρέπει να περάσει στην επίθεση, όσον αφορά την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών και να τις εκμεταλλευτεί». Έμφαση δόθηκε, από τον κ. Βαρελά συντονιστή του MBA in Tourism, Πανεπιστημίου Νεάπολις Πάφου,στην ΄΄Εικονική & Επαυξημένη Πραγματικότητα΄΄ (Virtual Reality & Αugmented Reality), ως μέσα προσαύξησης της αξίας των τουριστικών επιχειρήσεων/οργανισμών και των τουριστικών προορισμών.
Με βάση τα παραπάνω καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι: Οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες είναι ουσιαστικά το ΄΄κλειδί΄΄ για να δοθεί στο συνολικό τουριστικό προϊόν η προστιθέμενη αξία, με απώτερο σκοπό να βελτιστοποιήσει την εμπειρία του τουρίστα σε κάθε τουριστικό προορισμό, αποκομίζοντας τις πιο σύγχρονες και τις πιο ποιοτικές τουριστικές υπηρεσίες.
Ένα νέο τουριστικό μοντέλο, που χρειάζεται εξειδικευμένη γνώση και ως προς τις νέες τεχνολογίες και ως προς τις σύγχρονες ψηφιακές πρακτικές!